Een kitcar of toch liever een Tesla?

Voor de meeste mensen is het niet meer dan logisch om een auto bij een dealer aan te schaffen, of te leasen via een leasemaatschappij. Een kleine groep enthousiastelingen gaat echter voor een kitcar zodat zij hun auto zelf kunnen vormgeven.

Kitcars vinden hun oorsprong in Groot-Brittannië. De legende gaat dat Lotusoprichter Colin Chapman ontdekte dat er aanzienlijk minder btw hoefde te worden betaald als hij de wagen onafgebouwd afleverde. Door simpelweg het stuur er los bij te leveren en door de klant zelf te laten monteren, werd de belasting over de auto totaal anders berekend en hoefde er veel minder belasting betaald te worden. De gevolgen van dit gat in de Britse wetgeving was dat er legio kitcarmerken ontstonden. Inmiddels zijn er diverse bouwpakketten te krijgen waar je een complete auto mee kunt bouwen.

Automakers zoals Tesla pakken het geheel anders aan. Zij leveren kant en klare auto’s, waarbij je relatief weinig opties hebt. Je kunt kiezen uit een beperkt aantal kleuren, velgen en luxe opties en de fabrikant levert de auto via een gestandaardiseerd proces af.

Zelfbouw versus laten fabriceren

Het grote voordeel van een kitcar is dat je de auto zelf kunt vormgeven zoals je wilt. Er zijn echter wel een hoop aandachtspunten: je moet ruimte hebben om de auto te bouwen, je moet veel tijd hebben voor de bouw en voldoende kennis en technische aanleg voor hebben. Daarnaast moet je de auto nog laten keuren voor hij de weg op mag en als er wat mee aan de hand is, dan ben je op jezelf aangewezen. Het vergt dus veel toewijding om je eigen kitcar te kunnen rijden.

Het grote voordeel van een Tesla is dat je de auto via het internet bestelt en dat deze na een aantal maanden opgehaald kan worden. Je hoeft zelf niets te fabriceren of te laten keuren. Het enige dat je nodig hebt is een portie geduld. In het geval van Tesla hebben duizenden mensen dat laatste dan ook moeten hebben, want oplevering van nieuwe auto’s is fors vertraagd geweest. Een nadeel is wel dat de auto zo gefabriceerd is, dat je hem zelf niet kunt onderhouden. Wanneer er iets mee aan de hand is, zul je naar een Tesla servicepunt moeten gaan. Daar tegenover staat wel dat Tesla regelmatig software updates uitbrengt, waardoor je auto nieuwe en verbeterde functies krijgt. Daardoor voelt de auto weer als nieuw aan, ook als je hem al een tijdje hebt.

Buy or build

Binnen de automatisering zien we ook diverse vormen van kitcars en Tesla’s. Voor managed services bedrijven kent de ‘buy or build’ afweging grote gelijkenissen met de afweging om zelf een auto te gaan bouwen of hem kant en klaar af te nemen.

Bij het ontwikkelen van software en IT diensten lijkt het soms aantrekkelijk om dat zelf te gaan ontwikkelen. Als je het als engineer leuk vindt om te coderen of systemen aan elkaar te knopen, dan kan het zelf bouwen een leuke uitdaging zijn. Wat engineers zich meestal niet realiseren, is dat je te maken krijgt met een heleboel consequenties. Zodra de software ingezet wordt bij klanten moet je deze wel blijven leveren. Je krijgt dan te maken met hosting, andersoortige support vragen, security updates en maatwerk verzoeken. Kennis van de broncode en van het systeem moet worden overgedragen binnen de organisatie. Daarbij word je verdienmodel ook nog eens heel anders: je kunt niet alles meer uurtje-factuurtje leveren.

De meeste IT-dienstverleners kiezen daarom voor de buy optie. Lange tijd was dat vanuit financieel oogpunt een uitdaging, je moest namelijk vooraf licenties aanschaffen. Door SAAS-platformen en maandelijkse abonnementen is dit nadeel weg gevallen. De voordelen zijn duidelijk: door een standaard pakket te kunnen verkopen hoef je zelf niet te programmeren en hosten. Support vragen kun je bij de leverancier van de software neerleggen. Omdat de leverancier verantwoordelijk is voor de beveiliging, hoef je alleen nog maar in de gaten te houden dat die op orde is, je hoeft niet zelf te programmeren om de boel veilig te houden.

Guardian360 Lighthouse

Of Guardian360 vergeleken kan worden met Tesla laat ik aan de lezer van deze blog over. Er zijn in ieder geval een aantal vergelijkingen te maken: Guardian360 levert een SAAS-platform met een beperkt aantal opties, zodat IT-dienstverleners snel een volgend niveau in informatiebeveiliging voor hun klanten kunnen bereiken. Guardian360 is verantwoordelijk voor de levering van de diensten, het veilig houden van de software en het ondersteunen van de partners. Ook wij hebben vertraging gekend in onze oplevering, inmiddels leveren we elke twee weken nieuwe functionaliteit in ons platform op.

De buy or build afweging kan door een IT-dienstverlener dus ook gemaakt worden wanneer hij overweegt om informatiebeveiliging diensten aan te bieden. Op dit moment zijn veel IT-dienstverleners deze afweging aan het maken. Door de corona crisis werken veel mensen thuis, bedrijfsnetwerken zijn razendsnel opengesteld voor thuiswerkers. Maar of dat veilig gebeurd is?

Aan IT-dienstverleners dus de vraag: ga je voor een kitcar, of toch liever voor een Tesla?

Bron:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kitcar_(auto)

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.